“Everything happens for a reason”

“Everything happens for a reason” membawa pemahaman kepada saya tentang konsep “Bersangka Baik dengan Allah” yang memudahkan banyak perkara dalam perjalanan hidup.

Surah Ali Imran: 112

ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلاَّ بِحَبْلٍ مِّنْ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَبَآؤُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الأَنبِيَاء بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ

“Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan. yang demikian itu karena mereka kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh Para Nabi tanpa alasan yang benar. yang demikian itu disebabkan mereka durhaka dan melampaui batas.”

Hablum Minallah (حَبْلٍ مِّنْ اللَّهِ) – Dilaksanakan dengan Ibadah :-

✅Menunaikan perintah syariat.

✅Rela dengan ketentuan dan takdir serta pembagian rezeki dari Allah SWT.

✅Meninggalkan kehendak nafsunya untuk mencari keridhoan Allah SWT.”

Hablum Minannas (حَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ) – hubungan dengan sesama manusia dalam bentuk Mu’amalah (perlakuan atau tindakan terhadap orang lain).

Dalam satu hadis riwayat Muslim, Rasulullah SAW pernah bertanyakan kepada sahabat: “Tahukah kamu semua siapakah orang-orang yang muflis?”

Lalu sahabat menjawab: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah mereka yang tidak memiliki wang dan juga harta.”

Rasulullah SAW berkata: “Sesungguhnya mereka yang muflis dalam kalangan umat aku ialah mereka yang datang pada hari kiamat kelak membawa pahala daripada solat, puasa dan zakatnya. Namun pada masa yang sama dia juga membawa dosa memaki-hamun sesama manusia, dosa menuduh seseorang dengan tuduhan yang jahat, dosa memakan harta orang lain dengan zalim, dosa menumpahkan darah sesama manusia, dosa memukul atau mencederakan sesama manusia.

Be the first to comment on "“Everything happens for a reason”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares